Slide background
Slide background
Slide background

à bout de souffle

De autodief Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) doodt een politieagent en gaat schuilen in Parijs bij een jonge Amerikaanse, Patricia Franchini (Jean Seberg).
FILOSO FILM
Filosofilm gaat over net wat meer dan het kijken naar een film. Wat voor achterliggende kwesties worden in de film vertoond? Komen deze overeen met ons moraal en hoe vallen deze films binnen de 21e eeuw? Als het gaat om de combinatie van films en filosofie bestaan er minstens twee type films: films die een filosofische kwestie als onderwerp hebben en dit met beeldverhaal tot leven brengen en films die met hun materiaal iets filosofisch duidelijk maken.

Dr. Rob van Gerwen gaat met ons in gesprek over de betreffende filosofische kwesties van de film. Het gespreksonderwerp van deze film is: Handeling en herinnering.

Als u zich wilt aanmelden voor een passe-partout kan dit door een mailtje te sturen naar: info@cacaofabiek.nl
Normaal ticket voor deze voorstelling kost € 12,50, een passe-partout voor alle 6 de voorstellingen kost €62,50 (dus 1 filmticket gratis!).

De film vormde de doorbraak van de nouvelle vague. In de film werden opzettelijk de gevestigde stijlvormen en morele normen genegeerd. De kern van de film was het antwoord van de autodief op de vraag: "In het leven moet men kiezen tussen de triestheid en het niets. Wat zou jij kiezen?"

Filmtechnisch gezien kenmerkt de film zich met een ruwe montage en geluid (onder meer jump shots, zoals de scène in de auto) en een geïmproviseerde manier van filmen en acteren. De film en de acteur Jean-Paul Belmondo verwierven een cultstatus, zeker onder de Franse jonge generatie van de jaren zestig. Voor Jean Seberg vormde de film haar doorbraak na twee eerdere minder geslaagde acteerprestaties, volgens de filmcritici van haar tijd.
Jean Luc Godard 1960
90 minuten
Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg
Frans / Engels
Engels
Frankrijk
Geen voorstellingen gevonden